100kilo smör & en ny form :)

I fredags eftermiddag begav jag mig till posten för att hämta min jätte fina efterlängtade ugnsform från RICE som jag beställt från www.inreda.com 
Till Let's dance tyckte jag att det skulle passa utmärkt att inviga formen med lite paj.

Efter lite letande i olika kokböcker bestämde jag mig för att baka en jordgubbs- och rabarberpaj.


Smuldeg (grundrecept):
1.5 dl råsocker
1.5 dl kokosflingor
1.5 dl havregryn
2.5 dl vetemjöl
200 g kallt smör

Smulpaj med jordgubbar & rabarber:
3 st rabarber
6 dl jordgubbar (gärna färska)
1 dl strösocker
2 msk majsstärkelse
smör till formarna


Tillagning:
1. Nyp ihop råsocker, kokosflingor, havregryn, vetemjöl och smör tills det blir en smulig deg. 

2. Sätt ugnen på 225 grader.  Blanda ihop rabarber, jordgubbar, strösocker och majsstärkelse.

3. Lägg frukten i botten av en smord ugnsfast form, strö över smuldegen. Om önskas hyvla över smör. Grädda pajen gyllene i mitten av ugnen, cirka 25 minuter.

Servera gärna med smaskig god nyvispad vaniljsås.

Smaklig dessert!

Ps. Den var väldigt uppskattad av gästerna


Kommentarer
Postat av: Sandra

Vilken fin form hjärtat!!

2009-03-24 @ 18:39:05
Postat av: Anonym

Svar till Sandra



Ja visst va den.. Det är min finaste favorit!

2009-03-24 @ 19:18:45
Postat av: Linda

Välkommen till bloggvärlden söt!

Ska bli kul att kolla på dina verk. Jag kan bjuda dig på rabarberpaj någon gång, har en påse i frysen som du säkert känner till ;)

Puss

2009-03-27 @ 09:21:39
URL: http://frifoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0